Tuesday, October 30, 2012

Kerajaan VS Pembangkang

Erm, malam ni tetibe rase nak update sal politik kat Malaysia nih yang dikatekan demokrasi tuh.. and this post takde kaitan ngan mane mane parti politik.. cume nak menyuarakan kebimbangan dan kegusaran dalam hati ni jer.. taktaw la kamu kamu semua rase tak ape yang saya rase nih.. hehe.. Let's check it out !!! 

Saya nak bercakap perkara perkara yang macam ni pon takdela pandai sangat sebab selalunye orang yang suke politik nih, die memang banyak ilmu.. semua bende die kene tahu.. Kalau tak caye, tengok la Debat Politik yang macam debat PTPTN tuh for example, seriously, Rafizi ngan Khairy Jamaludin or well known as KJ memang banyak pengetahuan, cume care pengolahan dan pemikiran mereka je yang berbeza.. It's up to you la nak decide sape yang lagi bagos kan, cause takde orang boleh campur hak anda.. Negara kite kan negara demokrasi.. Secara jujurnya, saya memang respect politicians semua sebab mereka berani untuk tampil memperjuangkan hak hak rakyat sebagaimana yang mereka dok kate tu lah... 

kan bagus kalau sefahaman... (KJ dan Rafizi)

Tapi yang saya duk risau risau kan nih tentang pilihan raya akan datang, yang taktaw bile kite akan menunaikan kewajipan kite yang satu nih.. in this year for sure.. Terfikir ape yang akan berlaku kalau pihak pembangkang yang menang,.. dan ape pula yang akan berlaku kalau Kerajaan still lagi dapat mempertahankan perjuangan mereka.. 

  1. Apa yang akan terjadi kat Malaysia nih kalau pembangkang yang menang???
              ----->  As you can see nowadays, banyak sangat dah demonstrasi demonstrasi yang dikatekan perhimpunan haram dan sebagainye dari hari ke hari.. Kebanyakan yang join demonstrasi nih adalah anak anak muda (yang dah berumur pon tak ketinggalan jugak), students IPTA dan IPTS.. Kononnye dikatekan sebagai kebangkitan anak muda.. Maka that's why timbulnye Pro Aspirasi (pro-BN) dan Pro Mahasiswa (pro-PR) di IPTA IPTA.. Ade desas desus mengatakan yang jikalau PRU-13 nanti berpihak kepada pembangkang (PR), harga kereta akan turun, PTPTN akan dimansuhkan, dan macam macam lagi la.. Inilah yang akan terjadi kalau PR yang menang.. Tapi tertanye tanye jugak, boleh ke PR menang, bukan la tak yakin dengan diorang, pengikut pon dah bertambah tambah, tapi biasela, orang cakap macam macam boleh jadi..  Undi hantu and so on.. Paham paham la kan?? But SPR Malaysia bebas rasuah kan?? Hope so la.. 
huhu... 

tuntutan BERSIH kepada Kerajaan...
Lecturer ade cakap yang kalau pembangkang menang pilihanraya, kemungkinan besar akan berlaku krisis.. So, start daripada sekarang dah kene simpan makanan..huhu.. Sebagai manusia, kite tak mungkin dapat menerima kekalahan dengan senang hati kan?? Kalau pasukan bola sepak yang kite sokong sekalipon tak menang, confirm confirm kite tak puas hati kan?? Kalau tak, takde la bende bende yang tak elok berlaku kat stadium tuh.. 

Kieran Hot.fm pon frust Selangor kalah hari tuh..
Mungkin susah bagi kerajaan nak melepaskan pentadbiran yang sudah sekian lame mereka perjuangkan. Tapi kite sepatutnye redha dengan Qadak dan Qadar Allah S.W.T. Mungkin ade hikmahnye di sebalik kemenangan atau kekalahan tuh yang kite tidak sedari.. Tak salah mencube kerajaan baru untuk kite membuat penilaian, dalam mase 4 tahun, kalau tak puas hati, PRU seterusnye, pangkah la yang dulu balik..hehe.. Sebab yang tu cakap yang tu betol, yang ni cakap yang ni yang betol, so kite sebagai rakyat ni macam tersepit, ke kiri salah, ke kanan pon salah.. Tapi pandai pandai la membuat keputusan, orang kate nak pilih pemimpin, kene cari yang islamik (berdasarkan AL-Quran dan As-Sunnah), not only materialistic at all.. Pikirla sendiri tuan tuan dan puan puan, dah besar panjang dah semuanye..


       2.    Apa pula yang akan terjadi kalau Kerajaan masih bertahan??

                  ----->   Belom terase lagi bahana PRU-13 nih sebab taktaw bile nak mengundi.. Tapi kempen dah berlambak sana sini, tak kire pembangkang atau kerajaan sendiri.. Sekarang ni, banyak pula bantuan bantuan, saguhati saguhati serta janji janji yang dihulurkan untuk rakyat oleh kerajaan sendiri (pembangkang mungkin jugak menggunakan taktik yang same, tapi tak sebanyak kerajaan la sebab duit semua kerajaan yang control).. 

Semoga betol betol dapat membantu rakyat..


Tengok la Bajet 2013, banyak kelebihan kepada rakyat, mungkin salah satu care untuk mengekalkan tampuk kepimpinan.. Tapi yang peliknye politik nih, kalau tak PRU, takde pulak nak hulur hulur bantuan nih, dah masuk tahun nak PRU jer, mak aih, kiri kanan orang duk hulur.. sape tak rambang mate kan?? Time ni la mase yang sesuai nak pujuk memujuk rakyat.. Ade yang teguh dengan pendirian mereka, ade jugak yang cair bile dipujuk rayu,, biaselah adat manusia.. Persoalannye, andai kerajaan yang bertahan, maka akan berterusankah fenomena demonstrasi oleh pihak pembangkang???.. Kerana hanya dengan demonstrasi sahaja pihak pembangkang dapat menyuarakan ketidakpuasan hati mereka.. Melalui media massa cetak dan elektronik memang tidak sekali kali.. Memang Malaysia ni negara demokrasi tapi macam tak nampak mane demokrasinye.. Kalau betol demokrasi, pemimpin pemimpin sepatutnye duduk semeja berbincang dari hati ke hati, bukannye duk salahkan masing masing sesama sendiri.. 

inikah yg dikatekan negara demokrasi??? ini tak sepatutnye terjadi..


contoh inikah yang nak ditunjukkan kepada anak dan cucu kite nanti??? keganasan yang diwarwarkan..

Entahla, kadang kadang tak paham jugak dengan maksud demokrasi nih.. Mungkin kene belajar Law dulu kott.. Nampak memang aman, tapi pada hakikatnye??? Someone ade cakap, " Adanya pembangkang yang memajukan sesebuah negara " .. Dengan adanye saingan, maka kite akan terus berusaha untuk melakukan yang terbaik.. Mungkin itulah maksud yang beliau nak sampaikan kepada saya... 

Moral of the story : Hak kite untuk memilih mane mane pemimpin.. Tapi memilih pemimpin biarlah mengikut syarak dan yang boleh dipercayai untuk menjaga kebajikan kite semua.. Supaya tiada lagi demonstrasi (perhimpunan haram), fitnah memfitnah antara pemimpin.. Last but not least, bukan senang nak jadi pemimpin, sebab semua dosa rakyat terletak di bahu beliau apabila beliau tidak menegur kesalahan yang dilakukan oleh rakyat yang dipimpinnya.. Jangan ingat nak bagi kesenangan duniawi semate mate kepada rakyat, tapi pikirla juga untuk kesejahteraan bersama di Akhirat sane nanti.. Wallahu 'alam..

No comments:

Post a Comment