Sunday, April 8, 2012

Balik Rumah ....

Orang cakap, “Jauh berjalan luas pemandangan”… bagi aku, bukan setakat pemandangan je yang luas, pengalaman jugak… “Jauh berjalan, luas pemandangan, banyak pengalaman” … sebelum sebelum ni aku tak penah pon balik umah sendiri dari Terengganu ke Kelantan… but for this time, this mid semester break, I need to back by myself… agak tak boleh terima la jugak bile mak aku cakap kene balik sendiri, ayah busy tak sempat nak pi ambik… kecewa kott… so aku amik kputusan taknak blik utk mid sem break nih… nk jdik cam bdk2 Sabah n Sarawak la kononnya… bajet umah jauh, tp Kelantan je pon… sekangkang kera je Kelantan ngan trengganu nih..hehe… aku mmg mengade… sem lepas aku tak blik pon cuti mid sem..sbb mengade, ayah takley hantar balik UniSZA nty…

Nak dijadikan citer, 2 mggu sblm blik cuti, mase tuh ade meeting suksis utk pegi daki gunong kat gunong stong… aku ade la borak borak ngan sorang budak yg satu negeri ngan ak… citer punye citer, die pon tak beli tiket ag, so aku amik keputusan nak balik same ngan die ah.. then suruh die yang belikan tiket nak balik… maklum la , aku malas nak pikir banyak, lagipon aku tak penah balik sendiri ngan bas kot… tu yang aku serah 100% kat die jer… 

Hampir seminggu selepas malam uh, die msj aku dlm kul 4 ptg..time tu aku tidor…then pkul 5 ptg bru aku bukak msj uh… “ Ay** (bkn nama sebenar) beli tiket balik kul 2 ptg taw”… disebabkan sejam dah berlalu, takkan la aku nak reply “Ok” kan???... mcm dah terlambat je jwpn tuh.. so aku reply, “dah beli tiket ke???”…. dia reply balik, “Ay** dah beli utk Ay** sorang jela…ingat ecah taknak balik sbb ecah tak reply msj td”… korang rase ape yg aku rase time tu????

Aku rase sentap lah… takkan sbb tak reply msj maksudnya aku cancel nak blik…adoi, aku totally percaya kt die… lgpon die baik kot ngan aku… then, die ade mintak maaf n pujuk aku… aku tak tunjuk la kt die yg aku sentap ngan die.. aku ckp ak okey je, bkn salah die,dah takdir cni,tkde rezeki nak balik same ng die…maybe die ada alasan die sdiri… tp aku still takleh trima alasan yg die ingt aku tk jadi nak balik.. klu tak, msti la aku bgtaw awal2..tak pon nape die tak call aku mase nak beli tiket uh??? Msj mmg la aku tk dgr, tp klu call aku dgr kot… so,ak da nekad takmo balik cuti time tu..urm, whatever la…bkn niat nk citer sal die actually. Ak ade citer yg lbih interesting nak share…

Finally…. Aku brjaya smpai umah… eh, balik jgk??? Haha..of course la.. mak suh balik.. hehe.. konon.. padahal mmg nak balik pon… nasib baik mak suh balik.. klu tak, menangis la lg cam sem lepas..huhu.. manje + mengade… Cane aku balik??? Ngan bas la… alone???  Of course.. of course I’m not alone… haha… Kak Fizah yg belikan tiket… naseb baik dapat bas same, timing pon same, duduk sebelah plak tu.. pdhl beli asing asing… Thank God.. maybe Ay** tu juz penyebab jela,,, sebab tu aku tak patot marah die… setiap kejadian kan ade hikmahnye…. (twink twink…muke happy balik)

Mase nak balik tu, mmg banyak halangan n cabaran lah… Dgn kelas yg full dr pkul 8pg sampai 12.30tghari.. ade test lg tu har… Test klas IT… 2 jam.. terkejar2 nak balik lg… sampai kene tinggal ngan pakcik  van kuning a.k.a  van kunyit…hehe…  then mule la buat muke seposen, muke kesian….haha… nasib baik kak ana sudi menumpangkan kitorang yang dalam keadaan tersepit nih…tiket kul 1.45 ptg kot… takot kene tinggal ngan bas plak..cukup la kene tinggal ngan van jer… aku tak sanggup!!!! Haha… 

Erm, ape la nasib..rase cam orang pelarian pon ade jgk… mane taknye, ramai2 naik serena kak ana then lalu jalan yg tak tahu mane2 arah, pastu diturunkan di PENAMBANG (jeti perahu)… pastu naik perahu nak pegi Pasar Payang,kene pulak jln kaki pegi bus stop Kuala Terengganu.. dgn beg masing2 yg mcm taknak balik UniSZA dah (aku tak la)…haha.. orang2 pandang semacam jer… dorang pelik kot,, ingat PATI mane la yg lepas masuk MALAYSIA nih… naseb baik cun jer… haha.. CUN ker??? what a nonsense… just a joke… 

First time naik perahu camtu… mcm2 perasaan bercampur baur… rase tak selamat, cuak, trpikir kat mak… klu mak taw ni mesti die cakap, “lar..kesiannye kat anak aku nih,,,dah mcm pelarian btol dah”… hehe… confirm mak trkejot… tp bayar murah je, SERINGGIT…  

Tp bile ingat balik, this is a memorable experience…  naik perahu semata2 nak kejar bas… kelakar pun ade gak…  blh dikatakan as a sweet memory gak la nih… pape pon, balik UniSZA nty tetap ayah yg kene hantar… NOKTAH… TITIK…. MUKTAMAD…. 

i'm happy at home with my family.... bcz my heart already broke by someone...haha

No comments:

Post a Comment